Dýchání – nejvýznamnější fyzická aktivita v našem životě

Seminář 13.4.2024 v pražské www.jogovna.cz od 9:00 – 14:00.

Seminář by svojí náplní měl oslovit zájemce o jógovou praxi, ale nejen je. Téma je natolik universální, že by mohlo být přínosné pro každého.

Dýchání často bereme tak nějak automaticky, ale připusťme, že je to to jediné a poslední co s námi zůstane až do úplného konce. Dech je alfa a omega našich životů. Souvisí se vším, se zdravím, s psychikou i mobilitou.

Dýchání je dílem autonomní, na naší vůli nezávislý proces, ale zároveň je to činnost, kterou při jisté dávce “tréninku” můžeme vědomě významně ovlivňovat!

Proč se dechu věnovat?


Protože dýchání kromě saturace buněk kyslíkem může:

Snižovat stres – Hluboké brániční dýchání aktivuje relaxační odezvu těla. Pomáhá zklidnit nervový systém a snížit produkci stresových hormonů, jako je kortizol.

Zlepšit držení těla, a mj. odstranit např. bolesti zad a hlavy – Technicky správné dýchání vyžaduje a tím i ovlivňuje správné držení těla.

Podpora zdraví plic a dýchacích cest – Díky správné technice dýchání lze zvýšit vitální kapacitu plic, zvýšit účinnost výměny kyslíku a kysličníku uhličitého a podpořit zdraví plic a dýchacích cest a tím si upevnit celkové zdraví.

Zlepšit soustředění – Hluboké pomalé dýchání pomáhá přivést pozornost k přítomnému okamžiku, utlumit rojení myšlenek a zlepšit soustředění a kognitivní funkce.

Zvýšit fyzickou výkonnost – Specifické dýchací techniky pomáhají zvyšovat výdrž, vytrvalost a efektivitu při fyzických aktivitách.

Emocionální regulace – dech je úzce spojen s emocemi. Naučit se regulovat své dýchání může pomoci zvládat a regulovat emoce.

Propojení mysli a těla – Vědomé dýchání je základní aktivitou jógové praxe a může být vhodným odrazovým můstkem k účinné meditaci.

Péče o náš dech a učení se správným technikám dýchání je holistický přístup k podpoře fyzické, duševní a emocionální pohody. Jedná se o jednoduchý, ale výkonný nástroj, který lze integrovat do různých aspektů života a zlepšit tak své zdraví a vitalitu.

Cílem semináře bude:

  • na místě zvýšit jednoduchými cvičeními vitální kapacitu plic
  • naučit se cvičení napomáhající zlepšit techniku dýchání a tím i držení těla
  • naučit se několik jógových technik vycházejících z pránájamy, které pomáhají především k utužení zdraví, psychiky a navození klidu

Využívat budeme zejména jógové techniky, ale nejen je. Na začátku zařadíme cvičení na zvědomění procesu dýchání, protože technika dechu není o plicích, technika dechu je o svalech a my si potřebujeme začít uvědomovat kde, čím a jak pracujeme a co se kde hýbe když dýcháme. Poté se podíváme na samotnou techniku dýchání. Dýchat se dá všelijak, ale ne vždy je to přínosné, ne vždy to je správné. Vysvětlím co správné je a proč je to správné. Během “hravé části” semináře mj. trochu zaexperimentujeme s mudrami rukou, podíváme se zda prsty mohou ovlivňovat to kam a jak dýcháme. Budeme též prohlubovat schopnost uvolnit se.

Celý seminář bude zaměřený na dýchání v běžném životě a ve vztahu k jógovým ásanám.

Přihlášky přes rezervační systém Jógovny: https://www.jogovna.cz/rozvrh

Cena 1590,- Kč

Můžete sdílet: