Kdo je aštangista

Je to víc než 20 let, kdy jsem napsal následující povídání. Doufám, že neznalým, s mírnou nadsázkou, trochu víc přiblíží Ashtangu, o které jsem se rozepsal v předchozím postu Ashtanga Vinyasa Yoga a toho kdo je aštangista.

Postižení Ashtangou

Důvody proč se lidé pouští do jógových cvičení jsou různé, někoho k nim přiměje zdravotní stav, jiného zbloudění v osobním životě, někoho přitáhnou krkolomné pozice, někoho manželka. Koneckonců je jedno, proč s tím člověk začne a co od toho očekává. Vše nakonec dopadne úplně jinak…

Zrod aštangisty

Ashtanga je vcelku dost fyzicky namáhavé cvičení, ke kterému se většinou obracejí lidé, kterým pohyb nečiní potíže, mající navíc radost, je-li doplněn trochu zdravé bolesti. Proto v ní často potkáváme jedince, kteří dříve tak dlouho aktivně sportovali či tancovali, až se koleno, či jiná součást, utrhlo. Mimo nich, pak velkou skupinu aštangistů tvoří váhavci, kteří se nedokážou rozhodnout, zda smysl života spočívá v usilovném vydělávání peněz a jejich následném utrácení, nebo snad v jejich utracení a následném celoživotním splácení.

Nakonec na motivu nezáleží, podstatné je, že k setkání občana s Ashtangou dojde. Jejich vztah se zpočátku rozvíjí nesměle, občas to jsou náhodná setkání, jindy předem naplánované schůzky končící komatem na „jógamatce“. Pokud četnost těchto incidentů houstne, stává se z nich životní styl, vzletné to označení pro závislost. Pro chyceného aštangistu se pak cvičení stává ústředním prvkem života, kolem kterého se vše točí, kterému se podřizuje denní program, neboť v této fázi se prostě cvičit musí – ať se děje co se děje. V tomto vývojovém stadiu je aštangista identifikovatelný dle neklouzavé podložky, kterou tahá všude s sebou. Při cestách ji pak rozkládá na perónu nádraží či v koutě letištní haly, případně v uličce letadla, kde pak s palubním personálem bojuje o možnost provedení alespoň několika ásan.

Aštangista se mění

Se stoupající intenzitou cvičení opouští aštangista své staré libůstky a mění i svůj jídelníček. Cigarety odpadají jako první, s těmi to udýchat nejde. Alkohol jde v těsném závěsu. Předklon s ranní kočkou, teleportuje žaludek do krku a na šichtu do hlavy svolá tisíc permoníků. To je ne náhodou stejný počet, jako má na jejím vrcholu lotosový květ sedmé čakry okvětních lístků. Rychle též mizí z jídelníčku maso, které navozuje pocit tíhy, bránící ladnému létání mezi pozicemi.

Je to hezké období plné nadšení a radosti ze změn, které se člověku dějí. Zlepšuje se kondice a zdravotní potíže mizí, stejně jako staří známí, kteří přízemně jogistovu cestu za osvobozením zaměňují za zblbnutí. Stupňuje se zápal pro cvičení a snaha o zvládnutí pokročilejších pozic. Tato nová pěkná ambice brzy přináší své ovoce v podobě natažených svalů či vazů. Je to skutečně veskrze veselý čas doplněný novými setkáními s lidmi obdobně postiženými, se kterými aštangistu pojí donekonečna omílaná témata: cvičení, cvičení, cvičení a jak nejlépe léčit namožené svaly.

A pak jednoho dne aštnagista opustí zaměstnání

Důvody k tomu bývají různé:

  1. Počátečních 20 minut ranního cvičení se postupně protáhlo na tři hodiny a úzkoprsý zaměstnavatel nechápe, že soustavné pozdní příchody jsou bohatě kompenzovány vyšší výkonností, nulovou nemocností a veselým duchem zaměstnance – jogína, pročež s ním ukončí pracovní poměr.
  2. Aštangista nutně potřebuje odjet do Indie a opět naráží na nepochopení zaměstnavatele, kterému je zatěžko poskytnout mu půl roku neplaceného volna.
  3. Aštangista zjišťuje, že stres ze současné práce, mu nestojí za vydělané peníze…

Kdo jednou opustí nebo změní neuspokojivou práci kvůli Ashtanze, je dokonale lapen a dříve či později si ho zavolá Indie. Její návštěva, je překročením čáry, přes kterou už sotva lze udělat krok zpět. Indie všímavé, pokud tam vydrží déle, změní. Ukáže jim na jedné straně co je opravdová bída, ale na druhé i to, jak s málem, lze žít a smát se a to jen tak. Pokud se tomu již nestalo dříve, tak nyní adept projeví zájem o první stupně Patandžaliho aštanga jógy tzv. jama a nijama – morální doporučení společná všem duchovním systémům. Jsou to samozřejmosti jako například nelhaní a nekradení, které máme všichni vyřešené, pročež je začínající jogista většinou směle přeskakuje.

Možná až nyní po letech praxe mu ale začne docházet, že vyřešené nemá vůbec nic. Tím prapodivným cvičením a teátrem kolem něj se kupodivu stal vnímavější a to navenek ale i dovnitř. Najednou si začíná uvědomovat ty drobné lži, kterými ohlupuje okolí a sám sebe. Ale i ty klíčové, které mu vytvářejí falešný obraz o něm samém a světě kolem něj…

Příště pokračování předchozího postu – slíbená Tristhana.

Můžete sdílet: